Wet- en regelgeving

Juridische databank

Wetgevingsadviezen

Aan de Vaste Commissie voor Justitie
van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA  DEN HAAG



Den Haag, 16 maart 2006
Uw kenmerk: 30 436
Doorkiesnummer: 070-335 35 76
Faxnummer: 070-335 35 32
Onderwerp: wetsontwerp Wijziging Wet op de rechtsbijstand houdende herijking van de verlening van rechtsbijstand c.a.
Zeer geachte leden,

Eind januari 2006 is aan de Tweede Kamer het wetsontwerp “Wijziging van de Wet op de rechtsbijstand houdende herijking van de verlening van rechtsbijstand door de raden voor rechtsbijstand en de invoering van een lichte adviestoevoeging, alsmede de regeling van de vergoeding van conflictbemiddeling” aangeboden.

De Nederlandse Orde van Advocaten brengt, ten behoeve van uw inbreng voor het verslag, met deze brief enkele punten onder uw aandacht die aansluiten op de eerdere brieven aan uw Commissie van 28 maart 2003 en 3 oktober 2003 met betrekking tot de inrichting van de loket-organisatie, alsmede op de reacties van de Nederlandse Vereniging van Mediation-Advocaten en de Vereniging Sociale Advocatuur Nederland op het toen voorliggende wetsontwerp “Wijziging van de Wet op de rechtsbijstand houdende invoering van de stichting het juridisch loket en een lichte adviestoevoeging alsmede de regeling van de vergoeding voor conflictbemiddeling”, toegezonden bij brief van 9 september 2004 aan de Directeur Toegang Rechtsbestel van het Ministerie van Justitie. De correspondentie met bijlagen treft u bijgaand aan.

De Orde is verheugd dat het thans voorliggende wetsontwerp de mogelijkheid biedt dat de activiteiten van de loketten regionaal kunnen worden aangepast aan de lokale situatie en dat lokaal goede afspraken gemaakt kunnen worden over adequate doorverwijzing. Het belang hiervan wordt nog eens onderstreept door de bevindingen van het in november 2005 verschenen rapport “Van Samenwerking naar Wisselwerking”, tot stand gekomen in opdracht van de Raad voor Rechtsbijstand ’s-Hertogenbosch namens de gemeenschappelijke Raden voor Rechtsbijstand. Overigens ondersteunt de Orde het belang van één voorziening met een uniforme uitstraling en werkwijze.

Lichte adviestoevoeging
In artikel 24 a van het wetsontwerp wordt de lichte adviestoevoeging geïntroduceerd.
Niet opgenomen is dat in geval van doorverwijzing van een Wrb-gerechtigde door het loket naar een advocaat voor een licht advies de rechtzoekende dan ook in aanmerking komt voor de LAT-toevoeging en de advocaat voor de LAT-vergoeding.
In dit kader is mede van belang dat de draagkrachtvaststelling bij de beoordeling van de lichte adviestoevoeging op grond van VIValt geschiedt. Dit in tegenstelling tot de lichtere draagkrachttoets in artikel 19 tweede lid huidige Wet op de rechtsbijstand voor de verlening van verdergaande rechtsbijstand ten vervolge op een spreekuur (artikel 19 eerste lid onder b).
In de Memorie van Toelichting is opgenomen dat de eigen bijdrage in het geval van een lichte adviestoevoeging voor rechtzoekenden die een inkomen genieten op bijstandsniveau dan wel net boven het bijstandsniveau € 35 zal bedragen. Voor andere minderdraagkrachtigen  is de eigen bijdrage gesteld op € 66.
In haar brief van 3 oktober 2003 aan uw Commissie heeft de Orde gepleit voor één, voor alle Wrb-gerechtigden gelijke eigen bijdrage van € 25 á € 35 voor de lichte adviestoevoeging, zodat in de fase van de doorverwijzing naar de private sector geen extra barrières worden opgeworpen voor de rechtzoekende.

De toevoeging
Te betreuren is dat doorverwijzing door het loket naar een advocaat voor verdergaande rechtsbijstand niet daadwerkelijk betekent dat de zaak “toevoegwaardig” is. Daardoor kan de advocaat na een zodanige doorverwijzing geconfronteerd worden met problemen bij het verkrijgen van een gewone toevoeging.

Spreekuur
De Orde kan instemmen met het voorstel het spreekuur voor gedetineerden te doen verrichten door het juridisch loket en de rechtshulp aan geweldsslachtoffers (Terweezaken) over te brengen naar Slachtofferhulp Nederland.
Voor rechtzoekenden die vanwege schuldenproblematiek wellicht gebruik zouden kunnen maken van de voorzieningen van de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen kan de rechtshulpverlening door het loket hen voldoende op weg helpen.

Klachtenregeling
De Orde signaleert dat het wetsontwerp geen regeling bevat voor het geval rechtzoekenden zouden willen klagen over de dienstverlening door medewerkers van de loketten. De Orde meent dat daarin voorzien zou moeten worden.

Rechtsbijstand aan asielzoekenden
Het wetsontwerp handhaaft zowel het takenpakket als de werkwijze van de stichtingen rechtsbijstand asiel.
Recentelijk is door de portefeuillehouder asielzaken van de Raden voor Rechtsbijstand het voorstel “rechtsbijstand in asiel na 2006” uitgebracht, onder meer behelzende een wijziging van de taken van die stichtingen. De Orde acht het van belang u zodra mogelijk op de hoogte te stellen van de uitkomsten van de bestuurlijke gedachtevorming ten aanzien van dit voorstel, zodat overwogen kan worden de voorstellen mee te nemen in dit wetsvoorstel.

Medisch haalbaarheidsonderzoek
In het wetsontwerp wordt een regeling met betrekking tot het medisch haalbaarheidsonderzoek gemist.

Incasso eigen bijdrage
Tevens is niet opgenomen dat de incasso van de eigen bijdrage een taak van de raden voor rechtsbijstand wordt.

Hoogachtend,




Mw. mr. Ch.L. van den Puttelaar
Portefeuillehouder Gefinancierde Rechtshulp/Asielzaken

Mijn Documentenlijst

  • Uw documentenlijst is leeg.