Beroepsaansprakelijkheidsverzekering

Advocaten moeten beschrijven hoe en bij wie de beroepsaansprakelijkheid is verzekerd. Ook staat in de art. 32 onder b van de Regeling op de advocatuur (Roda) dat advocaten moeten beschrijven of en zo ja op welke wijze met cliënten overeengekomen is dat de beroepsaansprakelijkheid is beperkt en op welke wijze dat anderszins bekendgemaakt wordt. Dit laatste moet conform art. 6.26 van de Verordening op de advocatuur (Voda).

De advocaat is verplicht adequaat verzekerd te zijn tegen het risico van beroepsaansprakelijkheid (artikel 6.24 Voda). Onder adequaat verzekerd zijn, wordt in ieder geval verstaan dat de verzekering voldoende dekking biedt tegen het risico van beroepsaansprakelijkheid gelet op de aard en de omvang van de praktijk van de advocaat.
Artikel 6.25 Voda beschrijft de minimumeisen waaraan de beroepsaansprakelijkheidsverzekering van de advocaat moet voldoen.

De manier waarop de advocaat verzekerd dient te zijn, is afhankelijk van de positie van de advocaat. De volgende situaties zijn mogelijk:

Advocaat, niet zijnde een advocaat in dienstbetrekking
De verplichting om een verzekering af te sluiten, geldt voor iedere advocaat. De beroepsaansprakelijkheidsverzekering kan ook per kantoor worden afgesloten.

De advocaat in dienstbetrekking, niet zijnde in dienst van de Staat
De advocaat in dienstbetrekking is verplicht een beroepsaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Een uitzondering daarop is het risico van de schade die de advocaat in zijn beroepsuitoefening zou kunnen toebrengen aan zijn werkgever. Voorwaarde is dat de werkgever de advocaat schriftelijk vrijwaart voor de mogelijke schade als gevolg van beroepsfouten.

De advocaat in dienstbetrekking van de Staat
Voor advocaten in dienst van de Staat wordt een uitzondering gemaakt, omdat de Staat in de regel geen verzekeringen afsluit. Onder de Staat wordt uitsluitend de rijksoverheid verstaan en niet lagere overheden of zelfstandige bestuursorganen. Ook hier geldt de voorwaarde dat de Staat de advocaat schriftelijk te kennen heeft gegeven hem niet aansprakelijk te zullen houden.
Hiervoor kan gebruik worden gemaakt van het model vrijwaringsovereenkomst beroepsaansprakelijkheid door de Staat (artikel 35 van de Roda).

Beperking aansprakelijkheid
Het is niet mogelijk om een algehele ontheffing te krijgen van de verzekeringsplicht. Pas als de advocaat aan de verplichtingen van artikel 6.24 en artikel 6.25 Voda voldoet, is beperking van de aansprakelijkheid toegestaan. Zie voor meer informatie (de toelichting op) artikel 6.26 Voda